Edukacja
Rola nauczyciela, oprócz tradycyjnej roli przekazywania wiedzy, polega na asystowaniu dziecku w samodzielnym poszukiwaniu informacji, wspieraniu w rozwiązywaniu zadań i problemów oraz motywowaniu grupy do realizacji samodzielnych projektów.
Edukacja polskojęzyczna
Zajęcia programowe realizowane w języku polskim odbywają się w salach wyposażonych w centra czytelnicze i komputerowe umożliwiające samodzielne poszukiwanie informacji oraz kącikiem relaksu po zakończeniu zadań.
W I etapie edukacyjnym (klasy 1 – 3) zajęcia w języku polskim obejmują:
- Edukację polonistyczną
- Edukację matematyczną
- Edukację społeczną
- Edukację przyrodniczą
- Edukację muzyczną
- Edukację plastyczną
- Zajęcia komputerowe
- Zajęcia techniczne
- Wychowanie fizyczne
W II etapie edukacyjnym (klasy 4 – 8) zajęcia w języku polskim obejmują:
- Język polski
- Język obcy
- Muzyka
- Plastyka
- Historia i społeczeństwo
- Matematyka
- Przyroda
- Zajęcia komputerowe
- Zajęcia techniczne
- Zajęcia z wychowawcą
- Wychowanie fizyczne
- Biologia
- Chemia
- Fizyka
- Geografia
Edukacja anglojęzyczna
Metoda Immersion
Zajęcia anglojęzyczne są prowadzone w oparciu o sprawdzoną metodę Immersion polegającą na naturalnym kontakcie z językiem. Język jest narzędziem potrzebnym do zdobywania wiedzy; jego nauka odbywa się trakcie zajęć zorganizowanych w Centrach Edukacyjnych.
Podstawa programowa w Kolumbii Brytyjskiej
Jaka była dotychczasowa podstawa programowa w Kolumbii Brytyjskiej?
Przez wiele lat Kolumbia Brytyjska stosowała bardziej tradycyjną podstawę programową pod nazwą „Zalecane rezultaty nauczania” (ang. Prescribed Learning Outcomes, PLO). W każdej klasie i dla każdego przedmiotu obowiązywała lista tematów do przerobienia i celów do osiągnięcia. Nauczyciele odpowiadali za to, by każdy uczeń osiągnął wyznaczone cele w każdym roku.
Jaka jest nowa podstawa programowa?
Nowa podstawa programowa w Kolumbii Brytyjskiej jest postępowa i elastyczna. Od nauczycieli oczekuje się nauczania wszystkich głównych przedmiotów, tak jak dotychczas, a jednocześnie dążenia do uzyskania przez uczniów sześciu „umiejętności kluczowych”. Ponadto od nauczycieli wymaga się, aby większość opracowywanych przez nich materiałów obejmowała wiele dziedzin, na przykład matematyka może wiązać się z pisaniem, historia z przedmiotami ścisłymi, a wychowanie fizyczne z projektami realizowanymi w lokalnych społecznościach.
Co to są „umiejętności kluczowe”?
Komunikacja – to najważniejsza umiejętność, na której rozwoju należy się skupić, zwłaszcza w nauczaniu języków. Komunikacja obejmuje budowanie słownictwa, płynność i rozumienie języka mówionego, umiejętność czytelnego i zrozumiałego pisania oraz rozumienie tekstu czytanego.
Kreatywność – naszym celem jest zapewnianie materiałów dostosowanych do zainteresowań naszych uczniów, które skłonią ich do samodzielnej analizy złożonych problemów. Realizowane zadania mają zachęcać do wychodzenia poza utarte schematy myślowe i wyrażania samego siebie.
Krytyczne myślenie – omawiamy motywy działania bohaterów różnych historii, analizujemy ogłoszenia, odgrywamy trudne scenariusze oraz przerabiamy szeroki zakres materiałów, które wykraczają poza standardowy zakres nauczania, w celu rozwijania umiejętności logicznego myślenia.
Tożsamość osobista i kulturowa – przez pisanie i mówienie o sobie i losach swojej rodziny zaczynamy rozumieć, kim jesteśmy obecnie. Poznając historię różnych kultur i narodów, szukamy swojego miejsca w świecie.
Świadomość samego siebie i odpowiedzialność – tych rzeczy uczymy się głównie dzięki wykonywaniu codziennych czynności, przestrzeganiu zasad obowiązujących w klasie i szkole, ciężkiej, satysfakcjonującej pracy, uprzejmości oraz wyciąganiu konsekwencji wobec niestosownych zachowań.
Odpowiedzialność społeczna – uczestniczymy w życiu naszej społeczności, pomagamy pokrzywdzonym przez los oraz wynagradzamy prospołeczne postawy. Ponadto jako szkoła staramy się zapewniać korzyści naszej społeczności dzięki wspólnej pracy, działaniu i stawianiu sobie wymagających celów.
Nauczanie języka angielskiego obejmuje codzienne mówienie, słuchanie, czytanie i pisanie, jak również cotygodniowe rysowanie i oglądanie materiałów wideo, naukę pisownię, tworzenie zdań, formalne lekcje dotyczące gramatyki, rozumienie tekstu czytanego, kreatywne pisanie, krytyczne czytanie i oglądanie materiałów wideo, słuchowiska i odgrywanie ról.
Program nauczania matematyki zakłada stosowanie dużej ilości słownictwa. Oznacza to, że wszystkie zadania matematyczne wykonywane w klasie mają również rozwijać umiejętności mówienia, słuchania, czytania i pisania. Obejmuje to wzory, pomiary, geometrię i finanse, jak również niewielkie jednostki lekcyjne służące niwelowaniu słabych stron.
Uczymy nauk społecznych (historii, kultury, zaangażowania w życie lokalnej społeczności) oraz nauk ścisłych. Wszystkie zajęcia z „przedmiotów specjalnych” zostały opracowane z myślą o rozwoju umiejętności językowych uczniów.
Informacje dotyczące „przedmiotów specjalnych”
Przeprowadzamy ankiety wśród uczniów, by dowiedzieć się, co lubią, a czego nie, oraz czego chcą się uczyć. Ponadto wraz z rozpoczęciem każdego roku szkolnego pytamy nowych uczniów, czego chcieliby się uczyć. Dzięki tym informacjom opracowujemy specjalne jednostki lekcyjne zgodne z zainteresowaniami uczniów. Oto cztery główne obszary zainteresowań naszych uczniów:
- Geografia, kultura, podróże
- Kosmos
- Poznawanie świata
- Różnorodność świata zwierząt, nauka o ziemi, przyroda
Na każdy rok opracowujemy 2-3 miesięczne kursy w powyższych głównych obszarach. Dla każdego z tych obszarów opracowujemy i gromadzimy zasoby i materiały edukacyjne.
Takich kursów z „przedmiotów specjalnych” nie prowadzi żadna inna szkoła; zostały one stworzone specjalnie z myślą o naszych uczniach i rozwoju ich zainteresowań i umiejętności.
Uwagi końcowe
Podstawa programowa w Kolumbii Brytyjskiej umożliwia nauczycielom korzystanie z materiałów, które interesują uczniów, oraz branie odpowiedzialności za swój ciągły rozwój. Tradycyjne metody, takie jak nauka pisowni, rozumienie tekstu czytanego i powtarzalne gry i zabawy, są nadal używane, ale zostały uzupełnione o bardziej nowoczesne techniki, na przykład aktualnie dobiegający końca kurs wiedzy o kosmosie. O ile nie jesteśmy w stanie powiedzieć, w jakim świecie przyjdzie żyć naszym uczniów, gdy za 6-12 lat będą kończyć szkołę średnią, staramy się rozwijać w nich umiejętności uczenia się i radzenia sobie w każdej sytuacji. Ponadto stawiając wysokie wymagania odnośnie do wyników i zachowania, motywujemy naszych uczniów do odpowiedzialnego funkcjonowania w społeczeństwie.
Edukacja anglojęzyczna w I i II etapie:
- Zajęcia językowe
- Zajęcia matematyczne
- Zajęcia przyrodnicze
- Zajęcia plastyczne
- Zajęcia muzyczne
- Program informatyczny
Wsparcie uczniów i rodziców
Oferujemy pomoc poprzez:
- zajęcia wyrównawcze
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
- zajęcia przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty
- język polski dla obcokrajowców
- pomoc psychologiczną
Do pobrania
Raport z ewaluacji zewnętrznej
prowadzonej przez Kuratorium Oświaty w Warszawie
Plan lekcji
Szczegółowe plany lekcji dla klas: 1-8
Kalendarz roku szkolnego
2024/2025
Statut Szkoły
Główne założenia i cele naszej szkoły
Regulamin Szkoły
Zbiór zasad panujących w naszej Szkole
Program
Program wychowawczo-profilaktyczny 2024/2025
System oceniania
Wewnątrzszkolny system oceniania